Ga naar de inhoud
Home » Posts » Mijn eerste gedachten bij de SEO essentials cursus van Hobp Academy

Mijn eerste gedachten bij de SEO essentials cursus van Hobp Academy

“Beetje basic, maar dat had ik kunnen verwachten”, het is tenslotte een BASIS cursus én ik zit pas in Deel 1, de introductie!
Maar rond minuut 19 hoor ik wat interessants….

"De gebruiker staat meer centraal in de zoekresultaten van Google."

Deze zin trekt natuurlijk mijn aandacht. Het is dus, bij Google, meer gaan draaien om de waarde van de content dan keywords, maar is dat echt zo? Mijn persoonlijke ervaring is er één, die erg lijkt op mijn huidige ervaring met marktplaats: door de advertenties zie ik de waardevolle content niet meer. Is dat nou gebruiksvriendelijk? Of bedoelen ze met ‘waardevol’ het financiële succes van content?

Maar eerst even terug naar hoe ik erop kwam om deze cursus te doen

Ik stuitte op het programma NLleertdoor. Een superinitiatief! Omdat ik me toch altijd met SEO moet bezig houd als ik een website maak, leek me dit een uitgelezen kans. Vooral nu ik eindelijk mijn eigen website eens leven inblaas.

'1 in Google - SEO Essentials | Een boeiende en praktische online cursus'

En nu weer terug naar de inhoud.

Over de gebruiker, die centraal staat bij Google. Een veelvoorkomend praktijkvoorbeeld: Ik zoek nogal eens een recept. Meestal gaat dat gehaast, midden in het proces, waarbij ik al wat dingen in de pan heb gegooid, maar toch even wil kijken of het www geen betere suggesties heeft voor mijn maaltijd.

'Google kan het engagement met jouw site aflezen aan o.a. de tijd die een gebruiker op je pagina besteedt'.

Tijd op een receptenpagina is dus niet gewenst, maar barre noodzaak. Ik wil een recept en aanwijzingen voor de bereiding, maar ik moet me eerst door een hele bak persoonlijk onzin worstelen, waar worteltjes groeien en in welke soorten, maten en kleuren ze voorkomen… geen engagement dus, maar ruis.

Deze kwam, heel toepasselijk voorbij
op mijn twitter tijdlijn

Nu snap ik natuurlijk wel dat het altijd een belangenafweging is en dat de portemonnee van Google het zwaarste weegt, maar of het er nu beter op is geworden, daar twijfel ik aan.

En nu ik toch lekker bezig ben met een kleine ‘rant’ over Google’s zoekmachine, waarom wint oud nieuws het zo vaak van nieuw? Zo vaak zoek ik info over een actuele gebeurtenis om als eerste paar hits oud nieuws te vinden.

Maar ja, uiteindelijk is er maar één ding wat telt, je bent net zoveel waard als je Google ranking, dus heb je er maar mee te dealen, true? Dus niet zeuren, Judith en door naar het tweede deel van de cursus over Content.

En misschien nog erger, is mijn SEO kennis toch net zoveel waard als de LinkedIn assessment 😅